About Me

My photo
Aku 'Wanita Melanau Terakhir??? -Di lahirkan di sebuah desa di persisiran pantai.Rumahku di tepi laut. -Anak nelayan.anak petani ,aku bangga.. -Sklh rendah kat kampung Judan -Menengah Di Miri,SMKDP MIRI..haiii orng Miri!! -Lepas tu UIA -Then Mesir.. -Kerja;mcm2 kerja aku buat(yg halal,tmasuk gov). -Then i ni degil,now iam Business Women...hu..hu.. Hari2 kita adalah satu yg menyakitkn jika kita anggap ianya sulit dan penuh fikiran negatif.. **Ia akn menjadi indahdan bererti bila kita sentiasa berfikiran positif serta menganggap kehidupan ini adalah anugrah yang tidak boleh di jual beli dgn apa pun.. Allah berfirman... "Apa jua rahmat yang dibukakan oleh Allah kepada manusia maka tidak ada sesuatu pun yg dapat menahannya:dan apa jua yang di tahan oleh Allah maka tidak ada sesuatu pun yang dapat melepaskannya sesudah itu". ( Surah Fatir;2 )

my bird


click to create your own

Saturday, October 23, 2010

KEKASIH 1

Teruskan membaca jika kamu rasa apa yang ditulis memberi manfaat...

Syukur, nafasku. Dadaku terasa begitu perit dan sakit,bagai di hempap gunung. Aku hanya ingat waktu terakhir aku melihat teman teman ku, kak Syarifah, bibik dan seorang dua BOD. Mereka menghalang aku supaya berhenti menjawap call dari teman -teman. Mereka minta aku berbuka saja dari berpuasa..Tapi tahu kah kalian, aku sudah meminta dan memohon pada Allah di awal Ramadhan kerana aku merasakan Ramadhan kali ini yang terakhir bagiku, lantas aku bermunajat bahawa kabulkanlah hajat ini agar kali ini puasaku cukup dan habis sebulan, bukan tidak mahu menerima hakikat seorang wanita bila tiba waktu cuti-cuti kenalah cuti. Tapi dekat di hati dan aku amat sayu bahawa Ramadhan kali ini adalah yg terakhir, aku pun tidak tahu kenapa aku merasa begitu.



Sesungguhnya aku benar-benar berharap kepada Allah sehingga dengan kesabaran yang baik seakan-akan aku dapat melihat apa saja yang telah dilakukan oleh Allah kepadaku..

Aku seolah diperlihatkan beribu-biru orang yang tidak beruntung, sedangkan aku berada dalam kenikmatan, beribu-ribu orng dalam kelaparan, sedangkan aku di meja penuh dengan beraneka makanan dan buahan, beribu orang yang di tawan dan di gari, sedang aku bebas dan merdeka, beribu orang di timpa musibah, bencana dan kesakitan ( sakit ), aku bahagia dan selamat.

Banyaknya air mata yang berlinang dipipi seorang wanita, derita seorang ibu, dan beberapa jeritan di kerongkong si kecil,sementara aku lega tanpa dahaga , tanpa air mata. Lantas ada suara menyeruku agar ucapalah 'Alhamdullillah, pujilah atas kasih sayang dan perhatian yang telah Allah kurniakan ke atas mu.'

Wahai kamu sekujur jasad dan roh yang masih liar, duduklah kamu dengan tenang, lalu berterusteranglah kepada diri kamu sendiri. Ambillah mesin kira dan alat hitung lainnya untuk memperincikan sudah berapa banyak harta, nikmat, kesenangan, dan kegembiraan yang telah kamu dapatkan.

Begitu pulang hitung dan muhassabahlah kecantikan, wang, naugan, tempat tinggal. kenderaan, dan berbagai anugrah lainnya. 
Paling besar anugrah Islam dan Iman, serta oksigen..perincikan lagi wahai jasad dan roh yang liar.."Pesan untuk mu jika kau pulang nanti, 'Belilah Dengan Wang Anda Doa Orang-Orang Fakir Dan Kecintaan Orang-Orang Miskin. Tapi bukan dengan tangan kirimu tahu."

Ibnu Umar radhiallahu anhumma telah melaporkan bahawa Nabi saw pernah bersabda,”Wahai kaum wanita! Kamu(teristimewanya) bayarlah sedekah dan banyak bertaubat, kerana daku melihat kebanyakan penghuni neraka adalah wanita.” 



 Agar tulisan di sini selalu membuatku mengingat tempat-tempat indah, tempat aku dapat saling mengirim embun, juga matahari ke seluruh dunia.
Menjadi ruang untuk kukutip hati-hati yang hancur lebur dek ujian terutama wanita-wanita yang di uji dengan berbagai ujian. Janganlah bersedih dan risau. Matahari tetap akan bersinar bila malam mengucap salam. Untuk kaum adam juga, aku tidak pinggirkan bimbing dan didiklah kami yang dari tulang rusukmu yang bengkok..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...