About Me

My photo
Aku 'Wanita Melanau Terakhir??? -Di lahirkan di sebuah desa di persisiran pantai.Rumahku di tepi laut. -Anak nelayan.anak petani ,aku bangga.. -Sklh rendah kat kampung Judan -Menengah Di Miri,SMKDP MIRI..haiii orng Miri!! -Lepas tu UIA -Then Mesir.. -Kerja;mcm2 kerja aku buat(yg halal,tmasuk gov). -Then i ni degil,now iam Business Women...hu..hu.. Hari2 kita adalah satu yg menyakitkn jika kita anggap ianya sulit dan penuh fikiran negatif.. **Ia akn menjadi indahdan bererti bila kita sentiasa berfikiran positif serta menganggap kehidupan ini adalah anugrah yang tidak boleh di jual beli dgn apa pun.. Allah berfirman... "Apa jua rahmat yang dibukakan oleh Allah kepada manusia maka tidak ada sesuatu pun yg dapat menahannya:dan apa jua yang di tahan oleh Allah maka tidak ada sesuatu pun yang dapat melepaskannya sesudah itu". ( Surah Fatir;2 )

my bird


click to create your own

Wednesday, November 17, 2010

Sang Pemimpin

 Aku ingin kongsikan sebuah coretan dan cerita dari sejarah perjuangan yang murni, sempena Aidil Adha ini juga sesuai utk di hayati..Emm fahami betul-betul tau..



Pasukan Romawi telah  menawan beberapa wanita muslimah. Berita ini pun sampai kepada Al-Manshur bin omar. Orang ramai pun menyarankan kepadanya: "Alangkah baiknya bila anda mengambil tempat dekat Amirul Mukminin dan mengobarkan semangat orang ramai untuk ikut berperang?" Akhirnya dia benar-benar membuktikan kedekatannya dengan Amirul Mukminin Harun Ar-Rasyid, iatu di Ruggah yang berada di negeri Syria.

Ketika Syeikh Al-Mansur menyampaikan seruan untuk berjihad di jalan Allah, tiba-tiba seberkas kain dilemparkan kepadanya, yang di dalamnya ada sebuah kitab. Al-Manshur membukanya dan di dalamnya tertulis : " Aku adalah seorang perempuan dari penduduk Arab. Aku telah mendengar apa yang di lakunya oleh bangsa Romawi terhadap wanita muslimah. Saya juga mendengar seruanmu kepada manusia untuk berjihad. Aku sengaja menyerahkan mahkota yang terdapat pada tubuhku, iaitu dua gelungan rambut yang aku potong dan aku bungkus di dalam bungkusan tersebut. Semoga dapat dipakai sebagai tali kendali kuda perang di jalan Allah. Semoga Allah menyaksikan itu dan memberikan rahmat kepadaku."



Al-Manshur tidak dapat menahan perasaan terharu saat membaca penyataan yang sangat menyentuh itu. Dia pun menangis sepuas-puasnya dan demikian pula orang-orang yang berada di sekitarnya. Maka Harun Ar-Rasyid bangkit dan memerintahkan untuk mempersiapkan pasukan tentera. Dia memimpin sendiri pasukan tersebut bersama para mujahidin di jalan Allah, hingga Allah memenangkan mereka.

Disini kita dapat melihat sesuatu fenomena tentang Adam dan Hawa, sang adamnya kita kenali sebagai terkenal dengan sifat egoisnya, dan sang hawa terkenal dengan 9 nafsunya yang hanya wanita tertentu saja boleh membendung. Selalu salah seorng dari keduanya akan kecundang sebab jarang dapat bekerjasama oleh peerbezaan tadi. Maing-masing tidak mahu mengalah dan masuk-masing mahu menunjuk diri ada kelebihan dan kepandaian, justeru dalam kesah di atas rupa-rupanya antara dua insan ciptaan Allah ini sangat saling memewrlukan dan bergandingan untuk membina sebuah empayar. Bukan meruntuhkannya dengan pergaduhan serta nafsu semata.




~Lelaki adalah Pemimpin, dalam kepimpinannya tidak perlu terlalu egois, lihatlah kejayaan Harun Ar-Rasyid hanya sekadar mendengar cerita dua relung rambut yang tidak ada kekuatan apa-apa di mendan perang, tidak boleh jadikan pedang or meriam hanya boleh menjadi pedati kuda..Tapi seandainya lelaki sekarang di campak dengan rambut entah apa yang berlaku agaknya..ha..ha.. tak boleh di bayangkan..minta jauh melaikat 44 je.

 ~ Dan wanitanya pula cukup yakin dengan apa yang dia buat dengan mencampak dua relung rambutnya,  membuahkan kejayaan tanpa berperasangka terhadap pemimpin ( lelaki le, x kira mane2, rumahtangga or pemimpin negara ). Positive thingking. Dia tidak merasa lemah dan berputus asa dengan kalimat 'wanita lemah'. segala apa yang ada pada dirinya sangat di hargai dan di manfaatkan untuk kebaikan bukan sebaliknya.





Teruskan membaca jika kamu rasa apa yang ditulis memberi manfaat...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...